سختی گیر مهتاب گستر سختی گیر مهتاب گستر .

سختی گیر مهتاب گستر

سختی گیر

سختی گیر رزینی چیست ؟

سختی گیر رزینی باعث کاهش غلظت کلسیم ، منیزیم و سایر کاتیون های فلزی در آب سخت می شود. این یون های سخت می توانند انواع مختلفی از اثرات ناخواسته از جمله حل نشدن با شوینده ها و ایجاد سنگ آهک و همچنین می تواند با ایجاد لکه های سفید ، تغییر طعم و بو ، و ایجاد رسوب در داخل لوله کشی ها، تاسیسات ساختمانی و صنعتی را دچار مشکل کند.

نکات مهم در خرید سختی گیر رزینی:

در فرآیند سختی گیر رزینی ، یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب از بین می روند و با یون های سدیم جایگزین می شوند. هنگامی که آب سخت وارد یک مخزن آب معدنی شود، از طریق بستر مهره های رزین کروی جریان می یابد. مهره ها از پلی استایرن ساخته شده و با یون های سدیم بارگیری می شوند. از آنجا که مهره ها آنیون هستند ، بار منفی دارند.

یون های کلسیم و منیزیم بار مثبت دارند و باعث می شود تا کاتیون شوند پس می توان گفت اولین نکته هنگام خرید  سختی گیر رزینی  نوع رزین استفاده شده در دستگاه می باشد در حال حاظر برند های هیدرولایت، پرولایت و پدرولایت از برندهای معتبر بازار می باشد.

                  

مزایای سختی گیر رزینی:

جلوگیری از هدر رفت انرژی

کاهش اصطحلاک تاسیسات صنعتی

جلوگیری از لکه زنگ و لکه های آب

بهبود طعم و بو آب

حل شدن راحت با مواد شوینده

عمر وسایل را افزایش می دهد

پوست خشن و خشکی را بهبود می بخشد

تفاوت سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک:

 هر دو سختی گیر های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک دارای یک سیستم و یک روال است و لذا از لحاظ کارایی با هم شباهت دارند و تفاوت اصلی در نحوه اپراتوری آن می باشد. در سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک حالتها و زمان فیلتر، احیا و بکواش همگی توسط شخص مدیریت می شود. اپراتور در مرحله اول و بعد از گذشت یک زمان مشخص شیر  سختی گیر  را در حالت بکواش قرار می دهد تا کدورت نشسته بر روی رزین از فیلتر خارج شود، سپس شیر را در حالت احیا قرار می دهد و بعد از گذشت زمان احیا بایستی آب نمک داخل مخزن تخلیه شود.

سختی گیر ها به سه گروه تقسیم بندی می شوند .

سختی گیر های تبادل یونی و رزینی

سختی گیر مغناطیسی

​سختی گیر الکترونیکی

نحوه عملکرد سختی گیر دوبلکس:

M:که به عنوان دریچه آدم رو در جدول نامبرده شده است، جهت انجام تعمیرات، بازدید توسط اپراتور و همچنین در زمان راه اندازی جهت ورود سیلیس و دانه بندی آن و رزین مورد استفاده قرار می گیرد، از این دریچه جهت تخلیه و شست و شو نیز استفاده می گردد.

N۸: برای نمونه گیری از آب سختی گیری شده به طور مثال سنجش فشار و مشخصه های شیمیایی همچون ppm مورد استفاده قرار می گیرد.

N۷: کنتور در مسیر آب سختی گیری شده از سیستم، جهت بررسی شرایط آب خروجی و ارسال اطلاعات به تابلو برق استفاده می شود.

N۶: مانومتر جهت بررسی فشار داخل مخزن می باشد، مخزن تحت فشار مورد استفاده در سختی گیر و فشار موجود در سیستم از نظر افت و افزایش فشار می بایست پیوسته کنترل شده و از افت بیش از حد فشار و یا افزایش فشار ازمیزان نامی آن جلوگیری شود تا مانع آسیب احتمالی در سیستم گردد.

N۵: شیر تخلیه سیستم که به عنوان درین سیستم در زمان تعمیرات و یا عملیات شست و شو و احیاء مورد استفاده قرار می گیرد.

N۴: صافی جهت حذف ذرات معلق خارج شده از سختی گیر مانند سیلیس و یا ذرات رزین برای ورود به مصرف کننده نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

N۳: مسیر ونت همانطور که در شکل مشاهده می شود جهت تنظیم و حصول اطمینان از فشار داخل مخزن خارج شده است تا در زمان افزایش فشار داخل مخزن مسیر باز شده و هوای سیستم تخلیه گردد.

N۲: مسیر خروجی سیستم در زمان سختی گیری و شست و شو معکوس می باشد.

N۱: مسیر ورود آب به سیستم جهت فرآیند سختی گیری و شست و شو معکوس

         

شست و شوی معکوس رزین:

شستشوی معکوس رزین برای حذف هر گونه ذرات، مواد زائد و از بستر رزین مهم است.آب برای مدت زمان حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، در سرعت جریان برای تبدیل رزین به مایع تا ۶۰٪ تزریق می شود.

انواع رزین:

رزین کاتیونی پرولایت

رزین کاتیونی اشل

رزین کاتیونی امبرلایت(رزین تبادل یونی)

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۶:۱۷ توسط:مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده